lauantai 24. maaliskuuta 2012

Verkkokauppa – Kertaustehtävä 6

1. Miten Internet on vaikuttanut yritysten kaupankäynnin arvoketjuun?

Internet on tehnyt mahdolliseksi asiakkaan ja yrityksen välisen viestinnän, jossa tilaukset, tarjoukset, maksut, sopimukset ja itse kauppatavara kulkevat suojatussa muodossa osapuolten välillä Internet tai Extranet verkkoa pitkin. Edellä mainittujen asioiden vuoksi saattaa syntyä huomattavia säästöjä arvoketjun eri osissa. (Oppimateriaali)

Arvoketju on niiden toimintojen ketju, joilla yritys tuottaa lisäarvoa ja kilpailee toimialallaan. Logistiikka ottaa huomioon koko arvonlisäysketjun toimittajilta asiakkaille ja pyrkii kehittämään koko ketjun kilpailukykyä. (Oppimateriaali)

Säästöjä syntyy pääosin seuraavilla tavoilla:

1. Automaation seurauksena syntyneet kustannussäästöt tilausten vastaanotossa, maksujen vastaanotossa, kirjanpidossa, laskutuksessa ja reskontranhoidossa.

2. Arvoketjun lyhenemisen ja toiminnan tehostamisen seurauksena syntyneet säästöt.

(Oppimateriaali)

2. Miten yritys voi tehostaa logistiikkaprosesseja?

Kehittäessään yrityksen verkkokaupan logistisia ratkaisuja yritys joutuu siis ottamaan kantaa logistisiin järjestelmiin, kuten tilauksen helppouteen, kuljetusten ja toimitusten sujuvuuteen ja pohtimaan mitkä palveluista hoidetaan itse ja mitkä ulkoistetaan. (Oppimateriaali)

3. Miten yritykset voivat hoitaa verkkokaupan logistiikkaan liittyviä toimintoja?

Itella Logistiikka on Suomen kattavin logistiikkaoperaattori. Itella Logistiikka tarjoaa kaikki tieto- ja materiaalivirtojen hallintaan tarvittavat palvelut kuljetuksista varastointiin, logistiikkaan olennaisesti kuuluvat tietotekniset ratkaisut sekä sähköisen kaupan ratkaisuihin. Ulkoistamalla varastoinnin ja jakelun Itellalle, voit keskittyä ydinosaamiseen ja verkkokauppaan. (Oppimateriaali)

Itella tarjoaa kattavat logistiikkapalvelut verkkokauppaa käyvälle tai sitä aloittavalle yritykselle. Itella voi huolehtia koko varastologistiikastasi tai hoitaa vain muutaman kampanjatuotteen varastoinnin. (Oppimateriaali)

Palvelukokonaisuus kattaa sekä tavaran fyysisen käsittelyn että verkkokauppaan liittyvien informaatiovirtojen hallinnan. Näiden avulla varmistetaan sekä nopeus että läpinäkyvyys koko tilaus-toimitus prosessiin. (Itella)

  • Ei investointeja omiin varastotiloihin, -henkilökuntaan eikä tietojärjestelmiin
  • Toimintojen ulkoistaminen muuttaa yrityksen kiinteitä kustannuksia muuttuviksi

(Itella)

Verkkokaupparatkaisu voi sisältää mm.

  • Saapuvan tavaran vastaanoton
  • Varastointipalvelun
  • Asiakastilausten vastaanoton ja käsittelyn
  • Toimitukset asiakkaille
  • Palautusten käsittelyn
  • Sähköisen kauppapaikan
  • Logius-toiminnanohjausjärjestelmän

(Itella)

Kun asiakas tilaa verkkokaupasta haluamansa tuotteet, tilaus välittyy automaattisesti verkkokauppajärjestelmästä Itellan palveluvarastoon valmiiden tiedonsiirtoyhteyksien avulla. Postin palveluvarastossa tuotteet kerätään, pakataan ja lähetetään tilaajalle. Asiakas saa tilaamansa tuotteet sovitussa toimitusajassa haluamaansa osoitteeseen, vaikka saman päivän aikana. (Oppimateriaali)

Verkkokauppias saa verkkokauppajärjestelmäänsä tietoa varastosaldoista, varastoon saapuneista tuote-eristä sekä varastosta lähteneistä tilauksista, joita voi tarvittaessa seurata reaaliajassa lähetystenseurannan avulla. Tarvittaessa varasto lähettää kauppapaikalle tiedon myös mahdollisista asiakaspalautuksista jatkotoimenpiteitäsi varten. (Oppimateriaali)

Palveluun voidaan liittää seuraavia tilauskanavia: internet, tekstiviesti, puhelin, tilauskuponki, faksi, sähköposti ja digi-tv. (Oppimateriaali)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti