lauantai 18. helmikuuta 2012

VERKKOKAUPPA - KERTAUSTEHTÄVÄ 2

1. Mikä merkitys on yrityksen visiolla sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?


Organisaatiolla tulisi olla yhteinen unelma, päämäärä eli visio, johon se pyrkii. Tämän vision tulee olla lähtökohtana, kun strategioita määritellään ja tehdään siihen liittyviä valintoja.(Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)


Ilman visiota yritys ajelehtii suuntaan ja toiseen ilman määränpäätä. Sähköisiä kauppoja on tänä päivänä tarjolla niin paljon, että on todella tärkeää määritellä sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa yritykselle visio. Tärkeää olisi mittiä myös miten erotutaan muista vastaavista sähköisistä kaupoista ja mikä niiden visio on? Onko se kenties sama kuin meillä?


E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa yrityksen menestymisen edellytykset. E-strategiaa tarvitaan:

- yrityksen oman ydinosaamisen määrittämiseen ja kohdistamiseen
- yrityksen liiketoiminnan teknologialähtöiseen suuntaamiseen
- oman nykyisen sekä ennen kaikkea tuleva kilpailukyvyn varmistamiseen
- organisaation sisäisen tietoisuuden varmistamiseen ja yhdenmukaisen ymmärryksen saamiseen siitä, mihin menestyminen nyt ja tulevaisuudessa perustuu
- myynnin ja markkinointiviestinnän tehostamiseen teknologian keinoin, mitkä osaltaan erottavat yrityksen muista toimittajista
- yrityksen profioiloitumiseen arvoverkossa, jossa yritys toimii

E-strategian ja markkinointistrategian läheinen yhteys on välttämätön. Teknologisen kehityksen pitää olla asiakaslähtöistä, mikä on uusilla, nopeasti kehittyvillä sovellusalueilla usein vaikeaa. Kuluttajille tai asiakkaille ei ole vielä muodostunut konkreettisia tarpeita, jotka he pystyisivät itse määrittelemään. (Lähde: E-kauppa strategiat, Charles Trepper, 2000) (Verkkokauppa, Oppimateriaali)

2. Sähköisen kaupankäynnin palvelumalli, osat, sisältö ja hyödyntäminen sähköisen kaupankäynnin strategioissa ja liiketoimintamalleissa.

Sähköisen kaupankäynnin palvelumallissa prosesseja ohjaa asiakaskeskeinen toiminta. Sähköinen kaupankäynti pohjautuu teknologiaa ja se on kaupan käynnin onnistumisen kannalta tärkeässä roolissa. (Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)

Tiedottaminen käsittää asiakaskeskeisenä prosessina mm. yrityksen yleisen tiedottamisen ja viestinnän (esim. verkkokaupan sivuilla omana kokonaisuutena, mutta myös perinteisen markkinointiviestinnän kuten esitteet, mainokset, jne), yrityksen esittelyn (esim. verkkokaupan sivuilla erillinen osio yrityksen arvoille, toiminnalle ja visiolle), yrityksen tuotteiden esittelyn (verkkokaupan tuotekatalogi), asiakassuhdeviestinnän ja -kommunikoinnin (asiakas voi lähestyä verkkokauppiasta esim. palautteilla, verkkosivuilla ilmoitetuilla yhteystiedoilla tai kauppatapahtuman yhteydessä asiakkaaseen ollaan perinteisesti tai sähköisesti yhteydessä). Tiedottamisella ylipäätään käsitetään markkinointiviestintään ja yrityksen brändiviestintään liittyviä prosesseja ja niiden vaikutuksia asiakaskäyttäytymiseen ja itse sähköiseen liiketoimintaan. (Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)

Palvelumallissa myynti ja logistiikka käsittävät asiakaskohtaisen tilausprosessin, tilaukseen liittyvät maksutavat, tuotteen ja palvelun laadun ostotapahtumassa (esim. miten asiakasta ohjataan tuotteen ostossa tai oston jälkeen esim. reklamointitilanteissa) ja tuotteen tai palvelun toimituksen (mitkä ovat toimitustavat ja miten nopeasti tavara toimitetaan). (Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)

Asiakaspalvelu ja tekninen tuki käsittää asiakaspalvelun jatkuvan parantamisen prosessia (kuinka luemme asiakastamme, jotta voisimme häntä paremmin palvella), sähköiseen kaupankäyntiin liittyvät tekniset tukipalvelut verkkoperusteisesti (ongelmatilanteissa kuinka ohjaamme ja opastamme asiakasta suorittamaan verkko-ostokset ja riippuvatko käyttöongelmat verkkokauppiaan järjestelmästä vai ovatko ne käyttäjälähtöisiä). (Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)

Jälkimarkkinoinnilla käsitetään verkkokaupan rekisteröityneille asiakkaille suunnattuja palveluja, kohdennettua markkinointia, kävijäseurantaan perustuvia personoituja palveluja, evästeiden (cookies) avulla personoituja palveluja, keskusteluryhmiä, kysymyspalstoja (UKK / FAQ), postituslistoja esim. mahdollisuus tilata uutiskirje verkkokaupan uutuuksista. (Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)

3. Sähköisen kaupankäynnin kypsyysmallit ja niiden hyödyntäminen kilpailuasemoinnissa?

Kuluttajien kypsyysmalli

1. tietämättömyys
2. atk-perustaidot
3. internet - taitoinen
4. internet hyödyntäjä

Yritysten kypsyysmalli

1. poissaolovaihe
yritys ei ole tietoinen tai markkinoinnissa ei ole liiketoiminnallista potentiaalia

2. verkkoläsnäolovaihe
yritykselle oma passiivinen kotisivu

3. tuoteinformaatiovaihe
staattisen kotisivun lisäksi tuoteinformaatiota
kontaktimahdollisuus sähköpostilla

4. myynti ja interaktiivisuusvaihe
yritys hyödyntää internetiä myyntikanavana
asiakas voi tehdä tilauksia verkon välityksellä ja pyytää tuotetietoa
asiakastukipalveluita esim. FAQ, sähköpostiyhteydet, palaute- ja kyselylomakkeet

5. sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe
verkkopalvelu integroidaan olemassa oleviin tietojärjestelmiin ja tuotannon ohjaukseen
tietokantayhteydet tilaus- ja varastonvalvonta ja taloushallintajärjestelmiin (ERP järjestelmät)

6. täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmä
internet, ekstranet ja intranet toimivat integroidusti
yritys hyödyntää laajasti verkkoteknologioita liiketoiminnassaan ja uudet mahdollisuudet on hyödynnetty integroimalla tietojärjestelmät myös tietoverkkojen avulla käytettäväksi
yritys toimii pääasiallisesti tietoverkkojen välityksellä ei enää perinteisellä tavalla.
(Lähde: Verkkokauppa, Oppimateriaali)

4. Miten yritysten välinen kilpailutilanne on mielestäsi muuttunut sähköisen kaupankäynnin myötä?


Yritysten kilpailutilanne on monipuolistunut sähköisen kaupankäynnin myötä. Sähköisellä kaupankäynnillä voi parantaa ja tehostaa toimintaa ja pelkästään sähköistä liiketoimintaa harjoittavia yrityksiä on perustettu paljon. Hyvin suunniteltu ja hoidettu sähköinen liiketoiminta on yritykselle menestystekijä. Joillain aloilla voidaan trendejä seuraamalla selvästi huomata miten kaupankäynti on hiljalleen siirtynyt perinteisestä "kivijalkakaupasta" sähköisen kaupankäynnin muotoon. Nämä asiat huomioitaessa voidaan todeta, että sähköinen liiketoiminta on monelle mahdollisuus ja myös uhka, riippuu siitä uskalletaanko se käynnistää ja halutaanko siihen panostaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti