1. Sähköinen liiketoiminta? Mitä se on?
Tiivistetysti:
"Sähköinen kaupankäynti on tietoverkkojen avulla käytävää liiketoimintaa. Liiketoiminta sisältää palveluiden, tuotteiden ja informaation myymisen, maksamisen, esittelemisen, markkinoinnin ja jakelun eri muodoissaan sekä teknologiat, jotka mahdollistavat nämä toiminnot"
Sähköinen liiketoiminta se kokonaisuus millä yritys tai organisaatio toimii tietoverkoissa liiketoiminnalliseti.
2. Mitkä ovat sähköisen liiketoiminnan kehityksen vaiheet yrityksissä ja yritysverkostoissa?
Sähköinen liiketoiminta on Internetin osalta kehittynyt tähän mennessä vaiheittain:
1. Ensimmäinen vaihe oli verkkoläsnäoloa ja se alkoi vuonna 1995, jolloin yritysten kotisivuilta alkoi löytyä yleisesittelyn lisäksi myös tuotetietoa
2. Toisessa vaiheessa Internetiä alettiin käyttää myös myyntiin ja vuorovaikutteiseen palveluun niin että asiakas saattoi tehdä tilauksensa verkon välityksellä
3. Kolmannessa vaiheessa painopiste alkaa olla asiakashallinnassa ja yrityksen sisäisten tietojärjestelmien, kuten varastojärjestelmien ja asiakashallintajärjestelmien, integroimisessa web-palveluun
4. Neljännessä vaiheessa painopiste alkaa olla siinä, että syvennetään ja vahvistetaan asiakassuhteita ja tehostetaan sekä ulkoista että sisäistä toimintaa
5. Viidennessä vaiheessa on tarjolla uusia päätelaiteita, kuten digi-TV ja Internet-kännykkä
Tietoliikennekapasiteetin kasvaessa multimedian mahdollisuudet muun muassa viihdeliiketoiminnassa kasvavat ja tuovat uusia mahdollisuuksia tehokkaaseen ja monipuoliseen markkinointiin.
3. Miten sähköistä kaupankäyntiä voidaan luokitella?
Sähköinen kaupankäynti voidaan luokitella tarjoajien ja asiakkaiden mukaan. Jako voidaan tehdä neljään eri ryhmään:
Business - to - Business (yritykseltä yritykselle )
Business - to - Consumer ( yritykseltä kuluttajalle )
Business - to - Administration ( yritykseltä hallinnolle )
Consumer - to - Administration ( kuluttajalta hallinnolle )
Business -to - Business (Yritykseltä yritykselle) on yritysten välistä verkkokauppaa. Yritysten välinen verkkokaupankäynti on ollut käytössä kauemmin ja on yleisempää kuin yrityksen ja kuluttajan välinen kauppa. Yritysten välistä kauppaa verkossa hyödynnetään mm. tilattaessa tuotteita niiden toimittajilta sekä laskutuksessa, tuotannon/toiminnan ohjauksessa ja maksuliikenteessä.
Business -to- Consumers (Yritykseltä kuluttajalle) -luokka tarkoittaa pääosin yritysten sähköistä vähittäismyyntiä ja markkinointia kuluttajille. Näiden välinen kauppa kasvaa jatkuvasti ja yleistyy Internetin käytön kasvaessa.
Business -to- Administration (yritykseltä julkiselle hallinnolle) -luokka tarkoittaa yritysten ja julkisen hallinnon välistä verkon kautta käytävää liiketoimintaa, esim. yritystoimintaan liittyvien sähköisten asiakirjojen hallintaa, maksuliikennettä ja muita perinteisestä palvelumuodosta sähköistettyjä yritystoiminnan palveluja.
Consumer -to- Administration (Kuluttajalta julkiselle hallinnolle) Tämä luokka tarkoittaa kuluttajan ja julkishallinnon välillä käytäviä julkisia palveluja verkossa ja informaation vaihtamista.
4. Sähköisen kaupankäynnin yleistymisen esteet kuluttajakaupassa
Sähköinen kaupankäynti on tullut jäädäkseen. Globaalisti Internetin kuluttajakauppa on viimeisen 6 vuoden aikana yli 10 kertaistunut. Sen yleistyminen Suomessa ei kuitenkaan ole yhtä huimaa kuin muissa Pohjoismaissa saatikka muilla mantereilla. Syitä erityisesti pk-yritysten sähköisen kaupankäynnin yleistymisen hitauteen voidaan löytää ensisijaisesti yritysten sähköisen liiketoiminnan osaamisen puutteesta ja asenteista. Toisaalta teknologia, tekniikka ja sovellukset ovat kehittyneet ja monipuolistuneet sekä tarjonta sähköisen liiketoiminnan käynnistämiselle on positiivista.
Sähköisen kaupan merkittävin este on sen lyhyt historia
”Jos ajatellaan sähköisen kaupan osuutta koko vähittäiskaupasta, niin pitää tietysti muistaa että vähittäiskaupassa suurin osa on päivittäistavarakauppaa, joka on verkkokauppana hankalin ja vielä kehitysvaiheessa - useita vuosia perässä. Mutta jos ajatellaan että koko erikoistavarakaupassa postimyynnin osuus on noin 4-5 %, niin kyllä sähköinen kauppa tulee ajamaan tämän ohi selvästi jossakin vaiheessa. Nämä markkinat yhdistyvät osaltaan” (SOK:n Netista.com –verkkokaupan toimitusjohtaja Atso Mikkonen)
5. Pohdi mikä merkitys ja mihin kaikkeen puuttuva asiakaskohderyhmien määrittäminen vaikuttaa sähköisessä kaupankäynnissä?
Sähköisessä kaupankäynnissä ja siihen liittyvässä markkinoinnissa pätee myös monet ”tavallisen kaupankäynnin” keinot. Kaikkea ei kannata myydä kaikille. Puuttuva asiakaskohderyhmienmäärittäminen aiheuttaa toiminnalle esimerkiksi sen, että ei osata fokusoida markkinointia oikein ja sen kulut ovat korkeat. Lisäksi markkinointi voi kohdistua, jopa täysin väärille kohderyhmille. Yritys ei tunne asiakkaitaan, koska kohderyhmiä ei ole tutkittu ja määritetty.
Asiakaskohderyhmän määrittely ja sen tarpeiden tunnistaminen ovat ensimmäinen ja yksi tärkeimmistä osista sähköisen liiketoimintasuunnitelman luomissa. Segmentoidessa tulee arvioida myös arvioitavan asiakasryhmien kykyä, resursseja ja halua sähköiseen kaupankäyntiin. Erilaisista asiakasryhmistä yritys valitsee itselleen tärkeimmät.
Segmentoinnista on monia hyötyjä. Ostokäyttäytymisen muuttuessa asiakkaiden kulutustottumukset ja tarpeet muuttuvat ja ovat mitä erilaisimpia, segmentointi on järkevää etenkin jos yritykset kokonaismarkkinat ovat liian suuret tai todetaan, että yrityksen ei kannata markkinoida tuotteita kaikille. Segmentoinnin avulla yritys voi keskittyä olemaan ylivoimainen jollain segmentillä ja yritykselle syntyy mahdollisuus erikoistumiseen, jota kautta yritykselle syntyy kilpailuetua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti